1.Format de l'arxiu
No s'entendria el concepte d'impressió sense definir el concepte inicial d'arxiu digital. Actualment tot s'inicia en un arxiu digital, independentment de la font d'origen (càmera, telèfon, scanner ...). L'arxiu digital ve definit per matrius bidireccionals, és a dir, files i columnes, on la unitat mínima d'informació és el píxel.
Les càmeres digitals capturen les imatges principalment en 2 formats: RAW i JPEG, en processar amb l'ordinador o fins i tot amb aplicacions del telèfon trobem formats com tiff, png, psd, pdf i un llarg etc.
En el nostre laboratori s'imprimeixen arxius .jpeg, que és el format que reconeix automàticament els dispositius en el nostre flux de treball (quioscos i printer). Això vol dir que no podem imprimir altres formats? Sí que els podem imprimir, només que potser amb un cost afegit si els hem de convertir a jpeg.
2.Color
En imprimir pot succeir que no hi hagi la mateixa tonalitat que es mostra en pantalla?
L'espai de color és un estàndard de colors codificats. Hi ha diferents espais de color, aquí expliquem alguns:
sRGB: El més utilitzat en pantalles i càmeres és el sRGB, és l'espai de color més universal, però té una paleta de colors reduïda en comparació amb el RGB. És l'espai de color usat per visualitzar una imatge en pantalla.
ADOBE RGB (1998): És l'espai més utilitzat en impressió en laboratori. La majoria de càmeres de gamma mitjana ja poden capturar els colors descrits en aquest espai, així com a algunes pantalles de gamma alta.
En definitiva, una imatge pot estar representada per tons diferents si està representada en un o altre espai de color.
Una altra diferència de tonalitat que ens podem trobar a l'imprimir les fotos a paper i com es mostren en pantalla és òbviament com és la pantalla i com està configurada, en brillantor, saturació i tonalitat, si és un portàtil, per exemple, si funciona a plena bateria o no, etc ...
És per això, que per aconseguir la màxima fidelitat de tons, totes les pantalles haurien d'estar calibrades per igual, perquè, si no, cadascuna interpreta el color d'una manera diferent. Feu la prova, mireu la mateixa foto en un monitor, en una tablet i en un telèfon intel·ligent, ¿veieu diferències ?, i, en el paper imprès ?. Penseu, que en el nostre treball tenim els monitors i els equips d'impressió calibrats per aconseguir reproduir els tons de color originals de l'arxiu font.
3.Proporció
En imprimir es talla la imatge?
Els arxius vénen determinats pel format del sensor. Al seu torn el format de l'arxiu (ample i alt) determinarà la seva proporció 3: 2, 4: 3, 1: 1, 16: 9, etc ... i la resolució també determinarà fins a la mesura màxima per imprimir per no perdre qualitat.
Per tant, un arxiu amb una proporció 1: 1 (et sona instagram, veritat?) Si ho imprimim en una mesura 10x15 (rectangular) tallarà imatge si no optem per l'opció encaixar en el moment de imprimir-la.
4. Altres consideracions
La mesura màxima que podem imprimir les nostres fotos la delimitarà la resolució.
Les fotos baixades d'internet normalment tenen poca resolució, així com les fotos rebudes del WhatsApp o aplicacions similars, són normalment, a baixa resolució. A l'retocar, editar, enquadrar la teva foto original amb alguna aplicació de l'smartphone és possible que baixi la resolució de l'arxiu, i per tant, no es podran imprimir en mides grans.
Normalment la impressió de fotografies no es fa a sang, és a dir, cal comptar que la imatge pot tallar alguns mil·límetres a l'imprimir, una altra opció és demanar les còpies amb marge blanc per no perdre aquests mil·límetres d'imatge.
I si has llegit tot això ... anem a imprimir?